In predarea literaturii romane se pune din ce in ce mai mult accent pe notiunile de stilistica si teorie literara, multi dascali incercand inca din primii ani de scoala o initiere in stiintele literaturii. Problema ce rezulta firesc din aceasta incursiune vizeaza necesitatea detinerii unui material bine dozat si a unor culegeri de exercitii care sa ii puna pe elevi fata in fata cu textul, sa ii provoace si sa le ridice probleme, determinandu-i sa aplice cumulul de notiuni teoretice cu care intra, in prima faza in contact, lucrarea adresandu-se atat elevilor din ciclul gimnazial, cat si liceenilor.

Dobandirea acestor notiuni de teorie literara si, mai ales, aplicarea lor dinamica vor facilita intelegerea textului literar, atat in forma, cat si in continut, clasificarea operei literare dupa gen si specie, precizarea temei, identificarea motivelor, decodarea imaginilor poetice. precum si reliefarea sentimentelor transmise in mod direct de catre eul poetic cadrul genului fric: evidentierea temei, subiectului clasificarea si caracterizarea personajelor literare precizarea momentelor subiectului, povestirea subiectelor operelor studiate in cadrul genurilor epic si dramatic.
Incercarea generala, fara a avea pretentii exhaustive, are ca scop prezentarea mijloacelor si instrumentelor de analiza stilistica si structurala a diferitelor texte, ce ar determina o receptare adecvata a sensului unui mesaj transmis prin intermediul operei si analiza componentelor de ordinmomentelor subiectului, povestirea subiectelor operelor studiate in cadrul genurilor epic si dramatic, precum si aplicarea conceptelor operationale in analiza si discutarea textelor ce se subscriu genurilor literare, avand ca finalitate dezvoltarea unor competente hermeneutice.

Limba romana insa este departe de o utilizare corecta in zilele noastre, ceea ce ne determina sa o invartim prin toate gradele de comparatie si schimonoselile posibile – cu “ocheiuri” si “k faki”-uri care sunt atat de prezente in viata noastra incat trebuie sa inghitim multe pietre pentru a ne ma gandi la metafore, epitete si figuri de stil care au o menire atat de placuta si anume sa infrumuseteze intreaga noastra existenta lingvistica.